Телевізор — не розвага, а небезпека!
(про агресію з телевізору)
(про агресію з телевізору)

Не дивно, що і наші діти надають перевагу телевізору,
а вже потім – книгам та грі. За статистикою, 5-річні малюки у середньому
проводять біля екранів по 4-5 годин на день. Втягуючись у калейдоскоп
телепередач і кінофільмів, ми забуваємо, що поруч з нами, дорослими, сидять маленькі діти. І споглядають вони те саме, що й ми...
Не лише в Україні, айв усіх європейських державах та державах інших континентів проблема впливу
телепередач на психіку
дитини є актуальною і болючою. Кілька років назад у Японії приблизно 700 дітей звернулися за медичною
допомогою зі схожими симптомами: нудота, блювання, головний біль, судоми.
Діагноз – світлочутлива епілепсія. Невдовзі була з’ясована і причина. Як
виявилося, всі діти дивились по телевізору один і той самий мультфільм – першу
версію „Покемонів”. А сяючі очі кишенькових монстрів блимали з частотою,
найбільш небезпечною для потенційних фотоепілептиків. Проте доведено, що телевізор не
лише впливає на зір та поставу дитини, але й псує характер маленького телемана.
Спостереження педагогів та спеціальні дослідження показали винятковість дії образів, що побутують на
екранах, на дитячу свідомість. І не
лише внаслідок особливих технічних
ефектів, а й унаслідок підвищеної вікової чутливості, адже дитина
дошкільного віку ще не здатна захистити
себе від негативної інформації.
Спеціалісти підрахували, що у середньому кожні
4 хвилини на екрані демонструються сцени насилля. А дитячий мозок влаштований
так, що малюк, навіть не дивлячись на екран, всотує всю звукову інформацію.
Більше того, він мимовільно вичленовує з потоку слів, що досягають його вух,
саме руганину та погрози. А потім малюк стає надто нервовим, у нього
виникають безпричинні приступи злості, він „невідомо” чому може сказати мамі:
„Я тебе уб’ю!”, скривдити молодшого брата чи сестру тощо.
Основні тенденції впливу екрана на свідомість дитини.
1. Візуальна інформація, що надходить з екрану, викликає певні деформації
у сенсорній системі дитини, в процесах її сприйняття та логічного мислення.
Екран ніби "висмоктує"
нервову систему малюка. Провідні психічні процеси, що перебувають у процесі розвитку, зазнають перевтоми, а крім того, дитина від надмірності вражень
перезбуджується. Вона погано засинає, вночі бентежиться, а вранці важко прокидається. Результат - у дитячий садок приходить похмурий, примхливий малюк.
2. Як
відомо, для дитини дошкільного віку неприродно тривалий час перебувати в
статичному положенні, а телевізор нав'язує
саме такий стан! Відповідно, після перегляду телевізора організм дитини потребує рухової розрядки. Маля стає "некерованим".
3. Психологи стверджують, що телеекран
для сучасної дитини є не так інформатором, як конструктором картини світу. Він програмує спосіб життя за типом "нової моралі". Переглядаючи численні сцени
насильства й розпусти, дитина зазнає
величезного нервового шоку, який перевершує
межу її адаптаційних можливостей. В свідомості малюка відбувається процес переоцінки традиційної системи цінностей. Кінострахіття про маньяків, убивць, монстрів, демонів через екран немов би входять у життя дитини, наповнюючи її "наркотичними"
переживаннями. Будучи
постійним глядачем бойовиків, фільмів жахів та подібної телепродукції, маля зазнає хронічної
психологічної травми. Крім
того, інформація, що отримується з екрана, сприймається
ним як істина, а
відтак, має гріховну силу навіювання та провокує до наслідування побаченого. І це зумовлює наступні духовні підміни — виникає агресія до живих
істот, формуються цинізм, байдужість до чужих переживань. Маючи дефіцит
власного життєвого досвіду,
дитина погано знається на тому, що є добро, а що — зло, бо мала дитина не спроможна відрізняти реальне від нереального. Вона вірить в усе, що роблять на екрані дорослі. Так і з'являються в сім'ях маленькі
"термінатори", "ксени",
"бетмени", "робокопи". Діти схильні ідентифікувати себе з окремими агресорами чи з їхніми
жертвами, переносять уявні ролі в
реальні ситуації.
За сприятливих обставин (темрява, самотність) у дитини спрацьовує зорова та емоційна
пам'ять. Вона переживає
те, що побачила нещодавно, сидячи біля екрана, тільки переживає значно більшою
мірою, бо примара вже не на екрані, а поруч. Вражаючі спецефекти змушують
дитину повірити в ймовірну можливість існування жахливих "екранних"
істот, а отже, в реальність небезпеки. Почуття страху закріплюється, а згодом розвивається невроз, який стає причиною серйозного деформування
характеру, що супроводжується розладом нервової
системи та внутрішніх органів.
4. Помічено,
що в дошкільнят швидко формується психологічна залежність від екрана телевізора,
він відчужує
її від живого спілкування з
дорослими, однолітками, звужує сферу спільної діяльності батьків і дітей в
сім'ї. Внаслідок цього гальмується розвиток емоційно-вольової сфери малюка, послаблюється духовний
зв'язок з рідними.
Екран поволі витісняє традиційну природну
дитячу гру з життя дитини, в тому числі й колективну гру з однолітками, яка необхідна для повноцінного
розвитку особистості, живе людське спілкування поступається
місцем технократичному, опосередкованому (через страх), коли співрозмовник виявляється зайвим. Це
зло призводить до зміни базових потреб дитини — потреби в грі, спілкуванні з собі подібними тощо.

6. Підлітків так і тягне після школи подивитись
крутий бойовик або убивчий трилер. „Він уже дорослий, нехай сам вирішує, що
дивитися”, - заспокоюєте себе Ви. Проте вплив телевізора на ще не сформовану
психіку підлітка дуже великий. Насилля в кіно завжди є надзвичайним видовищем.
Тінейджер, для якого телевізор – безумовний авторитет, сприймає нелюдську
поведінку екранних телегероїв як норму. Надивившись бойовиків, він себе
відчуває Універсальним солдатом чи Термінатором, який жадає подвигів. Але яких
подвигів? Багато з малолітніх правопорушників зізнавались, що, здійснюючи
напад, вони повторювали ключову сцену з улюбленого бойовика!
Комментариев нет:
Отправить комментарий