вторник, 16 января 2024 г.

Розвиток мовного дихання не тільки корисно, а ще весело!

 

      Правильне мовленнєве дихання забезпечує нормальне звукоутворення, гучність голосу, плавність мови інтонацію. Як показує наш досвід, маленькі діти часто починають говорити на вдиху чи залишках видиху. Іноді зустрічаються ситуації, коли дитині необхідно брати вдих перед кожним словом, від цього їі вимова стає нечиткою, хлюпаючою, судомною. Часто такі дити не домовлюють слова наприкінці фрази, голос звучить тихо, фраза затухає. Укорочений видих змушує їх промовляти слова дуже швидко. Все це, безперечно, негативно позначається на вимові та розвитку мовлення взагалі. Тому ми перш за все починаємо роботу над розвитком дихання. З цією метою проводиться дихальна гімнастика, в процесі якої відбувається нормалізація дихання та збільшення об'єму вдиху. Одна з перших вправ «Вкладаємо ляльку спати».


   На другому єтапі: навчаємо дітей  спокійному короткому вдиху та вільному плавному подовженому видиху з використанням наочного матеріалу. Перша вправа: насолоджуємося запахами.  Вдих через ніс та рівний повільний видих через рот. Наступна вправа «Футбол». Необхідно загнати ватну кульку у ворота. Ще ми пропонуємо такі вправи: «Вітерець кружляє листочки», ця вправа підходить для будь-якої пори року; «Чий листок полетить далі”. Взимку це можуть бути сніжинки з вати, влитку- кульбаби або метелики, також можна катати по столу ребристий олівець або влаштовувати змагання маленьких машин. Вправа «Кучер» особливо цікава дітям. Набравши в легені повітря, з силою видути його, змушуючи вібрувати губи. Дуже подобається дітям вправа «Закип’яти воду». Сильно подути через коктейльну трубочку в склянку з водою так, щоб водичка завирувала.          

        Використовуючи різноманітні вправи і тим самим, мотивуючи дітей, ми досягаємо стійких результатів у роботі з розвитку мовного дихання.

       Третій етап роботи над диханням - це раціональне навчання

економічному видіху у процесі вимовляння звуків. Улюбленна вправа дошкільників "Накачаємо шину, яка лопнула".  На цьому етапі широко використовується розспівування на голосних (гра “Ехо”) та фонетична ритміка. Далі іде акцент на вимову складів і звуконаслідування, пісень лісових звірят з імітацією рухів тварин. Останний етап - формування правильного мовного дихання у процесі говоріння. Необхідно вимовляти на одному видиху від двох до чотирьох  фраз, що містять від 5 до 7 слів. Можна використовувати гру "коли це буває" або вимовляти начитку з поставленим звуком.


Спробуйте граючи навчати весело і цікаво і у вас все вийде!
Пліс В.М.
Коваленко О.М.



Комментариев нет:

Отправить комментарий