воскресенье, 25 февраля 2024 г.

Міфи про мовлення

Розглянемо найбільш широко відомі міфи, які існують у питанні щодо запуску мовлення у дітей.  Спробуємо їх розвіяти та отримати зерно істини у вирішенні цих питань. Головна відмінність нашого зібраного матеріалу полягає у тому, що увесь фактаж полягає у практичній складовій, яка застосовується нашими вчителями логопедами-дефектологами у КЗ ЗСЗШІ «Джерело» ЗОР під час занять з дітьми.

Міф 1: Дитина сама переросте проблеми з запуском мовленням без допомоги кваліфікованого спеціаліста.

Логопед дошкільних груп при КЗ ЗСЗШІ «Джерело» ЗОР проводить корекційні заняття з дітьми середньої та старшої групи систематично, а з дітьми молодшої групи за потребою батьків, вихователів.

 Ви вірите, що дитина сама "переросте" ці проблеми? Ми знаємо багатьох дітей, які навчаються в школі або закінчили її, але не переросли. Порушення мови може бути маркером інших серйозніших розладів. Наприклад, діти з РАС не звертаються з промовою до дорослих у 2 роки — вони лише повторюють слова, але не адресують їх людям. Ці та інші ознаки краще не пропускати, а звертатися до фахівця. 

Дитина може “перерости” проблеми з мовленням, але гірше від занять не стане. Тим більше спочатку логопед проводить діагностику, визначає рівень порушень і лише потім складає програму та графік занять. Тому завжди краще звернутися завчасно до логопеда, щоб не пропустити важливий період по запуску мови вашої дитини.

Міф 2. Дитина не говорить через коротку вуздечку.

    Навіть коли вуздечка дуже коротка, це може вплинути на вимову лише деяких звуків, але точно це не буде причиною затримки чи відсутності мовлення (спробуйте говорити, притиснувши язик до низу і не рухаючи ним).

Міф 3. Дитина лінується говорити.

Може бути, що в дитини немає мотивації говорити або знижена пізнавальна активність, але це далеко не "лінивість". І з цими причинами потрібно працювати.

Міф 4.  Звертатись до логопеда можна з 4-ох років.

     Насправді, логопеди працюють з дітьми від народження. І багато мовленнєвих проблем потребують раннього втручання. Проте, якщо в дитини є порушення лише з вимовою певних звуків, тоді так, їй справді варто відвідувати логопеда після 4-ох, оскільки до цього часу формується правильна вимова звуків (а якщо говорити про звук Р - то можна чекати і до 5,5-6років).

 Взагалі, до 5 років мовлення дитини вже майже сформоване — логопеду легше виправити порушення в більш ранньому віці. Мовлення розвивається в декілька етапів, і на кожному є свої норми. У півроку дитина має лепетати, а близько року з’являються перші слова. Якщо батькам здається, що дитина відстає від норм, краще звернутися до логопеда. Він проведе діагностику, зрозуміє, наскільки порушення серйозне і чи потрібно з ним працювати.

Міф 5: Проблеми з мовленням у дітей від того, що батьки з ними “сюсюкають”.

Немовлята більше уваги приділяють “тонким”, високим голосам, перебільшеним вираженням жестів та міміки. Дітям до року важливіші ритм, часте повторення одних і тих же слів. Це допомагає дітям розрізняти людей, об"єкти. Тому з дітьми можна і потрібно комунікувати у різних формах, адже це є запорукою запуску мовлення.

На думку спеціалістів дошкільних груп КЗ ЗСЗШІ «Джерело» ЗОР вище описанні факти є найбільш розповсюдженими у повсякденному ставленні батьків щодо запуску мовлення у своїх дітей, тому варто завжди звертатися до кваліфікованих спеціалістів, які зможуть правильно дати оцінку формуванню та розвитку мовлення у вашої дитини, щоб у випадку певних проблем їх можна було б вчасно виявити і виправити.

 В. Мовчан 




воскресенье, 11 февраля 2024 г.

Вдало пишуть малі рученята

 

Перехід дитини з дитячого садка до школи є важливим етапом її життя, який пов’язаний не лише зі зміною середовища її розвитку, а й із відповідними процесами самоусвідомлення, із зіткненням з новими проблемами, відкриттям у собі нових можливостей. Тому дуже важливо, щоб дорослі допомогли дитині усвідомити, що дитячий садок і школа є ланками єдиної системи освіти і виховання, а все те, що чекає дитину у школі, є продовженням того, чим займалася, що опановувала вона раніше. Це можливо за дотримання принципу наступності дошкільної та початкової освіти.

Одним із головних аспектів у підготовці дітей до школи є підготовка руки дитини до письма.


Оволодіння навичками письма – тривалий і складний процес  і не всім дітям він дається легко. Але ми, вихователі дошкільних груп «Джерела», робимо все, щоб цей процес був для малят менш складним та більш цікавим. Ми пропонуємо  дітям багато ігрових завдань на розвиток дрібної моторики рук змалечку: нанизувати намистини, розминати пальцями тісто, глину, пластилін, різати ножицями, конструювати з паперу, робити пальчикову гімнастику тощо. При цьому добираємо такі завдання, щоб вони приносили дитині радість, і намагаємося не допускати нудьги і перевтоми. 

У дошкільних групах старшого віку  «Джерела»  вже йде підготовка до школи, де в ігровій формі діти знайомляться з навколишнім світом, розвивають логіко-математичну, комунікативну, емоційну компетентність, виховують самостійність та посидючість. Ми не ставимо собі за мету навчити дітей писати, наша мета – підготовка руки до письма.

 Для дітей старшого дошкільного віку ми пропонуємо «показ» віршів, театр тіней, малювання малюнка по клітинках, математичний диктант, спільне створення тематичних малюнків і таке інше. 

  Усі ці вправи приносять потрійну користь дитині: по-перше, розвивають руки, готуючи до опанування письма, по-друге, формують у неї художній смак, що корисно в будь-якому віці, і по-третє, дитячі фізіологи стверджують, що добре розвинена кисть руки “потягне” за собою розвиток інтелекту майбутніх першокласників.

Давидова А.О.



среда, 7 февраля 2024 г.

РУХАНКИ ВДОМА – ПРИКЛАД ДЛЯ ВСІХ

 


Ні для кого не секрет, що рух – це життя. Якщо людина багато рухається, стан її здоровя покращується. Порівняно з дорослими людьми, діти, а особливо дошкільнята, рухаються набагато більше: вони постійно бігають, стрибають і танцюють. Тому іноді дітям так важко всидіти на місці під час занять. На допомогу дошкільнятам, вихователям та їх батькам приходять руханки.



   Руханка – це невеличкий комплекс фізичних вправ, супроводжуваних віршиками, музикою або пісеньками. Завдання такої рухової паузи – зняття напруги, попередження перевтоми. Крім того, рухова активність сприяє насиченню мозку киснем і, як наслідок підвищення працездатності, уваги, розумової активності. 

Руханки сприяють підвищенню емоційного стану та настрою в дітей, допомагаючи вивільнити ендорфіни, які викликають відчуття радості та задоволення. Також руханки навчають соціальній взаємодії та спільній грі, розвиваючи навички спілкування та співпраці між дітьми. 


Рухові паузи сприяють розвитку фізичної активності та моторики в дошкільнят, допомагають змалечку формувати любов до здорового способу життя та щоденної фізичної активності. Крім того, завдяки руханкам можна розвивати координацію, гнучкість та деякі силові навички.

Навіть під час онлайн-навчання ми проводимо рухові паузи з дітьми. Головним аспектом є зацікавленість дітей в участі у руханках, а також мотивація вихователів і батьків у збереженні здоров’я і емоційного стану дітей. 

 Діденко Л.В. 






вторник, 30 января 2024 г.

Вплив сучасних іграшок на розвиток та виховання дитини

В сучасному світі іграшки стали не лише розважальними засобами, а й потужним інструментом для виховання та розвитку дитини. Вони впливають на формування основних навичок, соціальну адаптацію та творчість малюка. Вихователі дошкільних груп школи-інтернату «Джерело»   розуміють, наскільки важливий вибір іграшок для вашої дитини. В наших групах  є секрет:  сучасні іграшки — це не просто предмети для гри, а справжні помічники у розвитку та навчанні. І ось як це працює:

  • ·       Розвивають творчість та уяву

Іграшки для малювання, конструктори та ігрові набори допомагають розвивати уяву та креативність. Вони надихають дитину на творчість, навчають думати нестандартно та виражати свої ідеї.

  • ·       Сприяють розвитку мозку

Деякі ігри вчать дітей розв'язувати завдання, що допомагає мозку працювати краще. Вони розвивають пам'ять, увагу та логічне мислення.

  • ·   Вчать спілкуватися

Гра в команді та спільні ігри навчають дітей спілкуватися. Вони навчають слухати одне одного та розв'язувати проблеми разом.    

  • ·        Сприяють здоров'ю

Іграшки для руху важливі для розвитку моторики та здоров'я. Вони розвивають м'язи та координацію. 

Вибір різних іграшок допомагає вашій дитині вчитися і рости.

      Зараз, коли навчання проходить онлайн, ми наголошуємо батькам, що важливо не лише грати, але й вчитися разом із іграшками. Купуючи дітям іграшки, пам'ятайте, що їх не повинно бути багато. Цілий скоп іграшок притупляє інтерес дитини, а також не дозволить його мисленню активно розвиватися. Коли у дитини в розпорядженні обмежений вибір іграшок, він починає підключати фантазію і придумувати нові ігри зі «старими персонажами», розігрувати сценки, переодягати іграшки.

    Іграшка повинна благотворно впливати на психіку малюка — не купуйте страхітливих іграшок, «злих» героїв мультфільмів. Іграшки повинні приносити естетичне задоволення, радувати і «зігрівати» дитину.

Зуб В.І.      Коваленко О.М.





 

вторник, 23 января 2024 г.

Знаємо та поважаємо символи України з дитинства

 

     Кожен народ  має свою мову, свої традиції і звичаї, що вироблялися упродовж багатьох століть. У кожного народу є свої національні святині, символи. Вихователі дошкільних груп школи-інтернату «Джерело» приділяють велику увагу національному вихованню дошкільнят, а саме вчать любити та шанувати рідну землю, домівку, батьків і близьких, прищеплюють дітям  повагу до державної і народної символіки України. 

   У січні, коли наша держава відмічала «День Соборності України» у дошкільному відділенні «Джерела» тиждень пройшов з пріоритетом патріотичного виховання, метою якого було розширення знань дітей старшого дошкільного віку про Україну, ознайомлення із символами України; виховувати любов до рідної землі, почуття патріотизму, повагу до державних символів України.  У доступній формі педагоги закладу  знайомлять дітей з історією виникнення, призначенням, використанням у повсякденному житті символів рідної країни, простими і зрозумілими словами пояснюючи чому важливо знати і поважати символи своєї держави, вивчати історію, розмовляти українською мовою.  До цієї роботи активно залучаються і батьки вихованців дошкільних груп. Разом з дітками, за посиланнями, які надсилають вихователі вони розглядають прапори, герби, ілюстрації, слухають гімн, читають вірші, розповіді. Під час відео зв’язку діти отримували не тільки певні знання, а й дізнавалися про цікаві факти щодо національні символи України, наприклад, що український віночок – не просто краса, а й ще оберіг, «знахар душі», бо в ньому є сила, що болі знімає, волосся береже, а кожен колір стрічок має своє значення. Верба символізує рідну домівку, близьких людей. Хліб-сіль – висока ознака гостинності українського народу.    


     Одним з ефективним засобом ознайомлення дітей з символами України та перших народознавчих понять у ситуації онлайн навчання виявилося образотворче мистецтво. Під час малювання крім певних знань та навичок  дошкільнята отримали позитивні емоції, почуття радості, задоволення від успішного виконання завдання.    

         Таким чином, ознайомлюючи вихованців з державними святами та народними символами нашої країни, вихователі дошкільних груп «Джерела»  розширюють знання дітей про Україну, її історію, культуру, природні багатства, виховують почуття любові гордості за свою країну, бажання берегти народні звичаї та традиції.  
Бесєдіна О.І.


                                                    

вторник, 16 января 2024 г.

Розвиток мовного дихання не тільки корисно, а ще весело!

 

      Правильне мовленнєве дихання забезпечує нормальне звукоутворення, гучність голосу, плавність мови інтонацію. Як показує наш досвід, маленькі діти часто починають говорити на вдиху чи залишках видиху. Іноді зустрічаються ситуації, коли дитині необхідно брати вдих перед кожним словом, від цього їі вимова стає нечиткою, хлюпаючою, судомною. Часто такі дити не домовлюють слова наприкінці фрази, голос звучить тихо, фраза затухає. Укорочений видих змушує їх промовляти слова дуже швидко. Все це, безперечно, негативно позначається на вимові та розвитку мовлення взагалі. Тому ми перш за все починаємо роботу над розвитком дихання. З цією метою проводиться дихальна гімнастика, в процесі якої відбувається нормалізація дихання та збільшення об'єму вдиху. Одна з перших вправ «Вкладаємо ляльку спати».


   На другому єтапі: навчаємо дітей  спокійному короткому вдиху та вільному плавному подовженому видиху з використанням наочного матеріалу. Перша вправа: насолоджуємося запахами.  Вдих через ніс та рівний повільний видих через рот. Наступна вправа «Футбол». Необхідно загнати ватну кульку у ворота. Ще ми пропонуємо такі вправи: «Вітерець кружляє листочки», ця вправа підходить для будь-якої пори року; «Чий листок полетить далі”. Взимку це можуть бути сніжинки з вати, влитку- кульбаби або метелики, також можна катати по столу ребристий олівець або влаштовувати змагання маленьких машин. Вправа «Кучер» особливо цікава дітям. Набравши в легені повітря, з силою видути його, змушуючи вібрувати губи. Дуже подобається дітям вправа «Закип’яти воду». Сильно подути через коктейльну трубочку в склянку з водою так, щоб водичка завирувала.          

        Використовуючи різноманітні вправи і тим самим, мотивуючи дітей, ми досягаємо стійких результатів у роботі з розвитку мовного дихання.

       Третій етап роботи над диханням - це раціональне навчання

економічному видіху у процесі вимовляння звуків. Улюбленна вправа дошкільників "Накачаємо шину, яка лопнула".  На цьому етапі широко використовується розспівування на голосних (гра “Ехо”) та фонетична ритміка. Далі іде акцент на вимову складів і звуконаслідування, пісень лісових звірят з імітацією рухів тварин. Останний етап - формування правильного мовного дихання у процесі говоріння. Необхідно вимовляти на одному видиху від двох до чотирьох  фраз, що містять від 5 до 7 слів. Можна використовувати гру "коли це буває" або вимовляти начитку з поставленим звуком.


Спробуйте граючи навчати весело і цікаво і у вас все вийде!
Пліс В.М.
Коваленко О.М.



среда, 3 января 2024 г.

Челендж «Зимонька-зима» (нетрадиційні техніки малювання як засіб розвитку творчих здібностей дітей)

 

   Зображувальна діяльність має надзвичайно важливе значення для всебічного розвитку особистості. В процесі створення зображення у дитини формуються такі якості, як спостережливість, естетичне сприйняття, художній смак та, звичайно, творчі здібності. Малюючи, дитина виражає власний емоційний стан, своє ставлення до навколишнього світу. Доступними для свого віку засобами малюк самостійно створює прекрасне і вчиться бачити прекрасне в оточуючому її світі. В.А.Сухомлинський наголошував: «Витоки здібностей та обдарованості дітей на кінчиках пальців. Від пальців, образно кажучи, йдуть найтонші нитки-струмочки, які живить джерело творчої думки. Іншими словами, чим більше майстерності в дитячій руці, тим розумніша дитина». Під час виконання роботи із зображувальної діяльності дитина постійно тренує рухи пальців рук. Вченими доведено, що розвиток зон мозку, які відповідають за мовлення, відбуваються під впливом імпульсів, що йдуть від пальців. Тому робота із зображувальної діяльності з дітьми дошкільного віку є надзвичайно актуальна. Наше  завдання – мотивувати дошкільників до створення прекрасного своїми руками. В цьому допоможе нестандартний підхід у методиці навчання навичкам та прийомам малювання, зокрема, нетрадиційними техніками.


       В умовах воєнного стану була організована спільна робота батьків, дітей і педагогів. Вихованці мали змогу спробувати використати різні техніки малювання: ватні палички, поролон, кисті різної жорсткості, патичок, зворотна сторона олівця, ватна паличка, малювання пальчиками і долонькою.

Під час такої діяльності діти були зацікавлені, виникло бажання малювати ще більше. Нетрадиційні техніки малювання викликали у дітей безліч позитивних емоцій, відкрили можливість використовувати добре знайомі їм предмети в якості художніх матеріалів. Дошкільники отримали  знання про зображувально-виражальні можливості матеріалів. Вони вчились створювати гарні зображення, радіти їм, вірити в свої сили, координувати дії ока, руки, кисті. Завдяки нетрадиційним технікам дитячі малюнки були   привабливими, виразними, емоційними.         

     Навчившись виражати свої почуття на папері (і не тільки), дошкільники краще розуміють почуття інших, вчаться долати сором’язливість, страх перед малюванням, перед тим, що нічого не вийде, проявляють свої нахили, здібності, обдарування, уяву, фантазії. Важливо, що кожна дитина вчиться працювати на своєму рівні здібностей. Нетрадиційні техніки малювання і художня творчість допомагають дітям розкрити свою особистість, індивідуальність та неповторність.

 Кучеренко А.В.